یکی از موضوعات جذاب و مورد علاقه من که قبلاً ها خیلی در موردش مطالعه میکردم« تناسخ » هستش . چند روز پیش فیلم« birth» یا« تولد » نیکول کیدمن رو دیدم که باز فکرم رو به این مسأله مشغول کرد . موضوع این فیلم در مورد یه خانوم مرفه آمریکایی( به اسم آنا) هستش که همسرش (شان) رو از دست میده و 10 سال بعد وقتی که داشته عروسی میکرده یه بچه 10 ساله به اسم شان سر و کله اش پیدا میشه و ادعا میکنه که همون شوهر آنا بوده و روحش توی این بدن دوباره برگشته و با عروسی آنا مخالفت میکنه .

آنا اولش باورش نمیشه اما بعداً به خاطر عشق و علاقه ای که به شان داشته برای این بچه بیشتر وقت میذاره و حرفهاش رو گوش میکنه و از ازدواج با نامزد جدیدش منصرف میشه و تصمیم میگیره که صبرکنه تا این بچه بزرگ شه و دوباره با اون ازدواج کنه .کش و قوس های عاطفی ادامه پیدا میکنه تا اینکه یه روز سروکله معشوقه قبلی« شان» توی ماجرا پیدا میشه و به این بچه میگه که تو «شان» نیستی ، چون اگه بودی باید من رو میشناختی و کل احساسات بچه به هم میریزه و توی یکی از صحنه ها که خیلیی هم انتقاد برانگیز بوده در حالی که توی وان حموم لخت روبه روی آنا نشتسه بوده ( انتقاد ها به خاطر بازی یه بچه 10 ساله توی همچین صحنه ای بوده ، با تشکر از بنفشه عزیز ) با احساسات کودکانه اش اعتراف میکنه که اون شان نیستش ، چون آنا رو واقعاً دوست داره و بعد معلوم میشه که نامه هایی که معشوقه شان برای اون نوشته بوده رو پیدا کرده و از اونجا خیلی از مسائل رو میدونسته و آخر سر هم روان درمانی میشه و آنا هم با نامزد جدیدش توی یه صحنه غم انگیز در کنار دریا ازدواج میکنه .

با اینکه کارگردان این فیلم آقای جاناتان گلای زر خیلی زیرکانه موضوع رو منحرف میکنه و جریان فیلم رو از یه حالت ماوراء طبیعی به یه سوء تفاهم میکشونه اما باز هم توی ذهن بیننده بعضی علامت های سؤال باقی میمونه که اون بزمچه چطور انقدر دقیق همه چیز شان رو میدونسته چند ماه پیش هم توی اخبار ترکیه بچه ای رو نشون داد که ادعا میکرد خواننده محبوب و فقید اونها «باریش مانچو» هستش و دقیق ترین جزئیات زندگی اون رو میگفت و وقتی که اون رو به خونه باریش مانچو بردن همه چیز رو میشناخت و جای همه چیز رو درست میگفت و عجیب تر از همه پشت پیانو نشست و خیلی عالی پیانو هم زد و خیلی کارهای دیگه که فقط خودِ باریش مانچو واقعی میتونست انجام بده انجام داد . بعد پخش شدن این خبر تا یه هفته بعدش کلی مورد دیگه گزارش شد و همه رو دونه دونه نشون دادن . از همه جالب ترش یه دختر بود که توی 15 سالگی یادش میاد که یکی دیگه بوده توی یه تصادف رانندگی مرده و میره و اون یکی پدر و مادرش رو هم پیدا میکنه و در حال حاضر هر هفته پیش یکی از پدر و مادر هاش زندگی میکنه . نکته ای که توی همه شون مشترک بود آنرمال بودن قیافه ها ، فقیر بودن خونواده ها و درد و رنج بچه ها بود . با اینکه هیچ توضیح علمی نمیتونستن بدن دانشمند ها اما این قیافه های قوزمیت بچه ها و اداها و صداهای آنرمال شون یه جور آدم رو بد بین میکرد .


بعد دیدن اینها در مورد پدیده« ری انکارناسیون» یا « تناسخ » یه کم جستجو کردم و فهمیدم که این عقیده که روح بعد از مرگ میتونه توی یه بدن دیگه برگرده از اعتقادات هندوها بوده و بعد ها کم کم وارد آئین برهمایی و بقیه تمدنهای کهن شرق شده ؛ این فرایند میتونه صعودی باشه یعنی روح از یه حیون به آدم منتقل بشه و یا نزولی باشه یعنی آدم به حیون تبدیل بشه بعد مرگش و یا موازی باشه که از یه آدم به یه آدم دیگه انتقال پیدا کنه . برای اینکه بدونین قبل از آدم بودن تون چه حیونی بودین میتونین از اینجا نگاه کنین .اسلام تناسخ رو رد میکنه اما رجعت رو قبول میکنه ، (طبق معمول دوست دارن با کلمات بازی کنن) اصحاب کهف و زنده کردن مرده ها توسط عیسی و زنده شدن خود عیسی رو دلیل میدونن . من در کل هم با تناسخ و هم رجعت و حتی خود روح( و در موارد پیشرفته تر خدا هم ) مشکل دارم . ولی همیشه چیزهای مبهم برام جذاب هستن و دوست دارم بدونم شماها چی فکر میکنین و چرا؟




با درود و سپاس فراوان : شهرام

35 نظر:

  1. تناسخ کاملا اثبات شده است عزیزم
    همین الان روح چنگیز خان مغول در حالی که با روح آتیلا و یک میمون به اسم اورنگوتان مخلوط شده در احمدی نژاد حلول کرده

    پاسخحذف
  2. manam asheghe injoor mozooha hastam.:) kolli ham donbalesham ke betoonam rooye roohe khodam kar konam va betoonam roosh tasalot dashte basham:)

    پاسخحذف
  3. =)) bikar jan kheyli jomleye bahali goftin!:)) vaghean hamine!:)) :)) :))

    پاسخحذف
  4. این مطلبت را قبلاً در سیصدوشصت خونده بودم و برام خیلی جالب بود.فیلم تولد شاید فیلم خیلی خوش ساختی نباشه اما از نظر موضوعی، موضوع بکر و جسورانه ای داره.......تناسخ یکی از مواردیه که من همیشه بهش فکر میکنم و باوجود اینکه در اسلام اون رو رد کرده اند اما به نظرم میتونه به خیلی از سوالهایی که بشر تا به امروز موفق به پاسخگویی آن نشده، بشه

    پاسخحذف
  5. درود
    شهرام عزيز
    كتابي است به نام انسان روح است و نه جسد تاليف رئوف عبيد و سعي كن چاپ زمان اريامهرش رو گير بياري كه بدون سانسوره و عكس هاش حذف نشده بسياري از اين سووال ها اون جا برات حل مي شه.
    البته من هم جاي اون بچه ده ساله بودم به نيكول گير مي دادم.
    من هم اون فيلم رو چند سال پيش ديدم. شايد دور و شايد نزديك اما مي دونم كه ديدم. به نظر من اين فيلم اعتبار اين رو كه بشه روش حساب كرد و به دريافت رسيد رو نداره.

    نظرات دوستان من:
    اما كارگردان براي رسوندن منظورش و القاي پايان بندي داستان بهترين صحنه رو كه مي تونست بزاره همون صحنه بود كه از نظر اسلامي هم مشكلي ندارد-همه رو با فتحه بخون - چون نه دخولي انجام شده است و نه ان پسر به سن بلوغ رسيده است. تازه ان پسر و ان زن كافر هستند و مانعي ندارد. اميدوارم بيايد در اينجا فعال سياسي بشوند!
    اين ها نظرات دوست بازجويم بود.

    باز هم بر مي گردم شهرام جان

    ---------------------------
    قربانت
    سروش علزاده

    پاسخحذف
  6. سلام شهرام جان منم یک زمانی دنبال تناسخ بودم که ببینم آیا درست هست یانه ولی متاسفانه همه جستجوی من به یک سوال ختم شد... اگر بعد از مردن روح افراد (به صورت موازی اش را در نظر بگیر و دو حالت یگر را کنار بزار) در انسان دیگه ای ظهور کنه دو مشکل پدید میاد؛آن آدمی که روح در اون حلول کرده امکان مجازات یا تشویق نداره چون می شود استدلال کرد اعمال انجامی آن فرد از روح حلول کرده است، پس فلسفه به وجود آمدن یکسری از انسانها زیر سوال می ره.

    پاسخحذف
  7. سلام

    راجب این موضوع شهرام جون حسابی بحث کردیم و کاملا دیدگاهای مخطلف رو برام توضیح دادی .
    مرسی بابت بلاگ

    آقا چه فایده ای شهرام جون اونی که دوسش داریم دیگه نمی خوات عاشق بشه یا حد اقل مارو نمی خواد

    پاسخحذف
  8. شهرام مهربان تو ناخواسته موضوع ۳.۴ روز دیگه ی من رو برداشتی اوردی و من کاریت نمی تونم بکنم.
    اگرچه می دونی متن و نثر من ۱۰۰٪ با نوشته شما فرق خواهد داشت ولی انگیزش رو فعلن از دست دادم.
    راستی سلام.مرسی از نظرها و توجهت.. چشم سعی می کنم دست از سختگیری بردارم.
    خوب تناسخ.. !!!! من راستش خودم از اونهام که از ۳.۴ سالگی دنبال بچه ها و همسر گمشده ام میگشتم و وقتی ۱۲ ساله شدم و بزرگترها کشف کردن نویسنده هستم گذاشتن پای قوه تخیل و داستان پردازی..
    اما برای خودم همیشه ۲ موضوع مثل معما موند. یکی اشنایی با خیابونها و خونه ها و طعم و بوی زندگی انگلیسی و دلتنگی و رختشویی توی شکمم از دیدن زندگی قرون وسطا !؟
    یکی هم زندگی و طعم و بوی زندگی عشایری لرهای خرم ابادی و بختیاری قرن گذشته.
    این دو همیشه من رو افسرده می کرد گویی در هردو زمان لحظه ها و عزیزان و دلبستگیهای از دست داده داشتم.
    درباره لرها هنوز از دست نرفته این حس.
    تا وقتیکه در ۲۲ سالگی خودکشی کردم { البته ربطی به تناسخ نداست} و توی عالم برزخ همه گذشته یا به قول روانپزشک تخیلاتم رو دیدم.
    زنی که در قرون وسطا فاحشه بوده و عاشق یک افسر!!! و بعد از کشته شدن عشقش خودکشی کرده.
    دیگری زنی از قوم لرها و مادر ۳تا بچه.. که از دست شوهر بد خودسوزی کرده.
    {{ حالا اگه از خنده روده بر نشدی بقیه شو گوش کن..}}
    وقتی از کما بیرون اومدم بی اونکه با روانپزشک مشاوره داشته باشم فهمیدم خودکشی راه حل نیست و تو اگه ۱۰۰۰بار هم خودکشی کنی تا زمانیکه رسالتت رو به انجام نرسونی به حقیقت نمیرسی و بارها متولد میشی تا به کمال برسی.
    یه اقایی که توی کار هیپنوتیزم و این چیزها بود بعد خودکشی به من گفت اگه بخوام من رو ارجا میده به گذشته ولی من ترجیح دادم به همین زندگی که فعلن دارم{ خوب یا بد} بچسبم تا وقتیکه کائنات بخواد..
    تازه بعدش هم که دیگه به موجودات فضایی و اینکه اونها افریدگار زمینیها هستن معتقد شدم و الحمدلله وضع عقلیم خراب تر شده و راحت دارم با همه چی کنار میام... اما در اینکه روح برمیگرده شکی ندارم.
    kamente man tolanitare ya matlabe shoma?? sorry

    پاسخحذف
  9. این چیزی که حالا بهت می گم زندگی من رو تحت تاثیر قرار داده شاید تو هم چیزی ازش فهمیدی که به دردت خورد.
    یک دانشمند چینی که اسمش رو از یاد بردم یک روز از خواب بیدار میشه و اطرافیانش رو صدا می کنه و می گه که من خواب دیدم که یک پروانه هستم و آزادانه پرواز می کنم بعد از اطرافیانش می پرسه آیا من اون پروانه هستم که خواب می بینه انسان هست یا انسانی هستم که خواب می بینه پروانه هست؟

    پاسخحذف
  10. سلام شهرام عزیز
    مثل همیشه موضوع جالبی رو مطرح کرده بودی.من اعتقادی به تناسخ ندارم و اصولا نمیتونه صحیح باشه چون اگر بخواهیم قبولش کنیم خیلی از مسائل رو زیر سوال میبره از جمله تکلیف و مسئولیت انسان در قبال رفتار و اعمالش رو.
    این چیزایی که گفتی باهاشون مشکل داری خوب اولی رو که اصلا قبول ندارم که برام مشکل باشه!!پذیرفتن روح هم کار سختی نیست ساده ترین و قابل هضم ترین مثال هم برای روح خوابه!!وقتی میخوابی چیزی از دنیای اطرافت نمیفهمی در عین حال شاید توی همون عالم خواب به خیلی از مکانهایی که شاید حتی اونها رو ندیدی بری و این مسلما کار تو نیست که رفتی کار روحته
    خدا هم که دیگه مثال از این ساده تر که یک مداد که توی دستت هست با هدف طراحی شده و با نقشه ساخته شده تا استفاده بشه پس مسلما یه مجموعه عظیم مثل دنیایی که میشناسیم و نمیشناسیم نمیتونه بدون حضور یک قدرت برتر و ماورایی تصور بشه.
    خیلی چیزای دیگه هم بود که میخواستم بگم ولی فرصتشو ندارم.
    خدانگهدار

    پاسخحذف
  11. ابطحی پس از اینکه به راه راست هدایت شد، در ادامه ی اعترافات صادقانه خود،مسئولیت زلزله ی بم،شهادت رجائی و باهنر،آغاز جنگ تحمیلی،رحلت امام خمینی،غیبت امام زمان،شکست اسلام در جنگ احد،فریب دادن آدم در بهشت و ... را به عهده گرفت ضمناً در پایان دوباره بر عطوفت بازپرسان و دلتنگی اش برای آنها تاکید کرد

    پاسخحذف
  12. آقا عجب موضوعیه این تناسخ خداییش منم خیلی دلم میخواد بدونم واقعا میشه یا نه
    ولی در کل به نظر من کار نشد نداره
    من خیلی دلم میخواد روحم بعد از مرگم در بدن یه کس دیگه ای وارد بشه
    این لینکی که داده بودی هم خیلی باحال بود
    ظاهرا من قبلا گربه بودم

    پاسخحذف
  13. salam dooste aziz matalebet vaghean jalebe
    ma ham upim
    be ham sari bezan
    movafagh bashid

    پاسخحذف
  14. سلام و درود.........

    " قاصدك ".............داستان كوتاه.

    منتظر حضور تناسخانه تان!

    پاسخحذف
  15. سلام صاب خونه....من دو تا شعر گذاشتم...دوس داشتی بیا....یکی از مریم حیدر زاده یکی از مشیری....

    پاسخحذف
  16. سلام...راستش منم تناسخ رو قبول ندارم...گرچه بعضی ها دلایل قانع کننده ای دارن و اونو اثبات هم می کنن اما من قبولش ندارم....آخه برای چی ما باید بتونیم توی یه بدن دیگه به این دنیا برگردیم؟؟؟چون جهان بعد از مرگ جهانی هست که ما از همه چیز آگاهی داریم....یعنی چشمامون باز می شه و چطور دوباره برگردیم؟؟؟و اگه برگردیم باز هم باید اون اشتباهات تکرار بشن؟؟؟خب انسان جایز الخطاست دیگه!!!!ولی اگه چشمش باز شده باشه به هیچ وجه خطا نمی کنه....تناسخ خیلی با قرآن تفاوت داره و من اصلا قبولش ندارم...خیلی هم در موردش با افراد مختلف بحث کردم....خیلی چیزا هم برای خودم اتفاق افتاده که بعضی ها بهم می گن تناسخ هست اما من می گم مربوط به عالم زر هست....
    خب دیگه برم...فعلا

    پاسخحذف
  17. من هم در کل هم با تناسخ و هم رجعت و حتی خود روح( و در موارد پیشرفته تر خدا هم ) مشکل دارم
    اما راجع به فقط تناسخ باید بگم که
    نه تنها بهش اعتقاد ندارم بلکه حتی دوستش هم ندارم برام جالب نیست
    مثلا افسانه ی آدم و حوا با همه ی تقلبی بودنش برام بامزه است ، اما تناسخ رو اصلا دوست ندارم
    باهیچ منطقی هم نمی خونه
    نه منطق بی خدایی نه منطق خدا پرستی نه منطق اتفاقای تصادفی

    پاسخحذف
  18. سلام شهرام جان دوست قديمي مطلبي كه مطرح كردي منو به خيلي سالها پيش كه باهم يه همچين بحثهايي ميكرديم برد يادش به خير،اگه يادت باشه من هم از معتقدان به مساله تناسخ بودم و يكي از دلايل اعتقادمون تكرار بعضي از صحنه هاي روزمره در بعضي مواقع بود كه هر كسي لااقل يك بار اونو تجربه كرده واين مساله رو ربط ميداديم به زندگي قبلي فردو... اما اخيرا يه مطلبي در اين مورد خوندم كه به نظرم منطقي اومدكه:مساله تكرار بعضي صحنه هاو اينكه قبلا اين صحنه رو يه زماني ديديم به اعتقاد يك سري پ‍ژوهشگران آمريكايي به دليل رسيدن خون اضافي به قسمت خاطرات مغزو انعكاس اون خاطره در مغزه كه اين مساله رو به يه آينه تشبيح كرده بودن و اتفاقي كه اون لحظه براي فرد رخ ميده منعكس ميشه وفرد فكر ميكنه اون صحنه يا اتفاق رو قبلا تجربه كرده.لطفا اگه در مورد اين مساله به جايي رسيدي ما رو بيخبر نزار ،تا بعد..(عليرضا)

    پاسخحذف
  19. موضوع خيلي جالبيه. منم هنوز به درستي يا نادرستي اين موضوع اطمينان پيدا نكرده ام.

    پاسخحذف
  20. راستي ! بر اساس لينكي كه داده بودي من قبلا يه خرس قهوه اي بوده ام !!!

    پاسخحذف
  21. والا من فکر کنم دنیا همینجوری بی تناسخ هم کلی خر تو خر هست که حالا هی روح بدبختمونم توی این اعصار این گور اوون گور هم شده باشه..اوون دنیا خانوم به یه سری شوک درمانیه اساسی احتیاج داره و کلن اینجانب تناسخ رو به شدت و قوین رد میکنم..با اینکه جوونتر که بودم دوست داشتم واقعی باشه..و تنها مورد اثبات شده اش همون نظر اول رفیق به اسنم بیکاره که احمدی نژاد و الخ..موفق باشه و ظاهر جدید وبلاگ هم مبارک.

    پاسخحذف
  22. موفق باشی نه باشه!

    پاسخحذف
  23. سلام
    دوست دارم نظرت رو درباره ی نوشته ی جدید بدونم

    پاسخحذف
  24. فكر كنم راجع به اون وبلاگ اشتباه كرديد....اون داستان مسائل فرا طبيعي نيست....اصلا معلوم نيست چرا اين اسمو براش انتخاب كردن....!!!!
    فقط يه رمان بلند از يه زندگي هست....اگه در رابطه باا جن و پري مظلب مي خواين بايد بريد وبلاگ ديگه...خواستيد آدرسشو بهتون بدم....

    پاسخحذف
  25. sallam
    man oon matlaba az wblog yeki az doostan darj karde boodam va ax nadasht .sharmandeh.
    dar weblog www.limbolegacy.blogfa.com
    yek matlabe kamel raje be tanasokh hast yek sar be oonja bezan.

    پاسخحذف
  26. سلام
    خوبی
    موضوع خوبیه ولی من با تناسخ میونه خوبی ندارم
    همین رو میتونم بگم آخه این نظر شخصیه منه
    بابت این که اومدی به وبم و منو شرمنده کردی بازم ازت تشکر میکنم
    به امید دیدار

    پاسخحذف
  27. سلام
    خوبی
    موضوع خوبیه ولی من با تناسخ میونه خوبی ندارم
    همین رو میتونم بگم آخه این نظر شخصیه منه
    بابت این که اومدی به وبم و منو شرمنده کردی بازم ازت تشکر میکنم
    به امید دیدار

    پاسخحذف
  28. موضوع خيلي جالبيه. منم هنوز به درستي يا نادرستي اين موضوع اطمينان پيدا نكرده ام.

    پاسخحذف
  29. سلام...راستش منم تناسخ رو قبول ندارم...گرچه بعضی ها دلایل قانع کننده ای دارن و اونو اثبات هم می کنن اما من قبولش ندارم....آخه برای چی ما باید بتونیم توی یه بدن دیگه به این دنیا برگردیم؟؟؟چون جهان بعد از مرگ جهانی هست که ما از همه چیز آگاهی داریم....یعنی چشمامون باز می شه و چطور دوباره برگردیم؟؟؟و اگه برگردیم باز هم باید اون اشتباهات تکرار بشن؟؟؟خب انسان جایز الخطاست دیگه!!!!ولی اگه چشمش باز شده باشه به هیچ وجه خطا نمی کنه....تناسخ خیلی با قرآن تفاوت داره و من اصلا قبولش ندارم...خیلی هم در موردش با افراد مختلف بحث کردم....خیلی چیزا هم برای خودم اتفاق افتاده که بعضی ها بهم می گن تناسخ هست اما من می گم مربوط به عالم زر هست....
    خب دیگه برم...فعلا

    پاسخحذف
  30. فكر كنم راجع به اون وبلاگ اشتباه كرديد....اون داستان مسائل فرا طبيعي نيست....اصلا معلوم نيست چرا اين اسمو براش انتخاب كردن....!!!!
    فقط يه رمان بلند از يه زندگي هست....اگه در رابطه باا جن و پري مظلب مي خواين بايد بريد وبلاگ ديگه...خواستيد آدرسشو بهتون بدم....

    پاسخحذف
  31. راستي ! بر اساس لينكي كه داده بودي من قبلا يه خرس قهوه اي بوده ام !!!

    پاسخحذف
  32. درود
    شهرام عزيز
    كتابي است به نام انسان روح است و نه جسد تاليف رئوف عبيد و سعي كن چاپ زمان اريامهرش رو گير بياري كه بدون سانسوره و عكس هاش حذف نشده بسياري از اين سووال ها اون جا برات حل مي شه.
    البته من هم جاي اون بچه ده ساله بودم به نيكول گير مي دادم.
    من هم اون فيلم رو چند سال پيش ديدم. شايد دور و شايد نزديك اما مي دونم كه ديدم. به نظر من اين فيلم اعتبار اين رو كه بشه روش حساب كرد و به دريافت رسيد رو نداره.

    نظرات دوستان من:
    اما كارگردان براي رسوندن منظورش و القاي پايان بندي داستان بهترين صحنه رو كه مي تونست بزاره همون صحنه بود كه از نظر اسلامي هم مشكلي ندارد-همه رو با فتحه بخون - چون نه دخولي انجام شده است و نه ان پسر به سن بلوغ رسيده است. تازه ان پسر و ان زن كافر هستند و مانعي ندارد. اميدوارم بيايد در اينجا فعال سياسي بشوند!
    اين ها نظرات دوست بازجويم بود.

    باز هم بر مي گردم شهرام جان

    ---------------------------
    قربانت
    سروش علزاده

    پاسخحذف
  33. تناسخ کاملا اثبات شده است عزیزم
    همین الان روح چنگیز خان مغول در حالی که با روح آتیلا و یک میمون به اسم اورنگوتان مخلوط شده در احمدی نژاد حلول کرده

    پاسخحذف
  34. ایککاش تناسخ وجود داش  تا شهرام خان رو میشوند سرجاش

    پاسخحذف