یک آکواریوم طبیعت ساخته شده توسط تاکاشی آمانو / A Nature Aquarium by Takashi





قبل از اینکه کار رو شروع کنیم، خیلی مهمه که جای امن و مطمئنی رو برای تانکمون در نظر بگیریم تا بعداً از دیدن آکواریوم طبیعتمون لذت کامل رو ببریم. تانکمون رو روی یک سطح ثابت و سفت قرار می دیم. اینجا ما از یک میز 90 سانتی استفاده می کنیم. هرگز پایه آکوریوم رو روی فرش یا زیراندازهای مشابه قرار ندید.





بعد پوشش مخصوص میز رو روش قرار می دیم. این پوشش جنس نرمی داره و شیب های کوچیک و لرزش های ریز تانک رو جذب می کنه بنابراین استفاده از یک پوشش مشابه بر روی میز و زیر تانک ضروریه. اما دقت کنید که این پوششی که ما انتخاب کردیم، نسبت به گرما آسیب پذیره و اگر گرما بهش بخوره، جمع می شه. بهتره که سایز این پوشش از سایز تانکمون بزرگتر باشه اما اگر خیلی بزرگه حتما اون رو به اندازه میزتون ببرید یا اگر کوچیکه اونو با دستاتون بکشید.





بعد از گذاشتن پوشش روی میز، تانکمون رو روش قرار می دیم. ما اینجا از یک تانک با طول 90 عرض 45 و ارتفاع 45 استفاده می کنیم. خیلی دقت کنید که به گوشه های تانک آسیبی نرسه. خب... پوشش میز، کارش رو خیلی خوب انجام داده. توجه داشته باشید که بعد از گذاشتن تانک روی پوشش میز، دیگه حرکت دادنش راحت نخواهد بود.





حالا وقتشه که پایه ها رو تنظیم کنیم.





اول خطی کف تانک می کشیم تا مرز خاک آکواریوم با ماسه روشن، از هم مشخص بشه. تصویر نقشه ای رو که برای آکواریومتون کشیدید توی ذهنتون داشته باشید. یک توازنی باید برقرار باشه بین بخشی که خاک ریخته می شه یعنی جایی که قراره گیاهان آکواریومی کاشته بشن و بخشی که ماسه روشن ریخته می شه یعنی جایی که قراره نمادی از فضای باز باشه. از اونجایی که خط هایی که کف تانک می کشید با بستر پوشیده می شه، بنابراین هر چقدر دلتون بخواد می تونید کف تانکتون خط کشی کنید و بعد بهترین طرح رو برای کار انتخاب کنید.





اینجا مقوای نازک و منحنی ای رو در امتداد خط های کشیده شده کف تانک می گذاریم. لازمه که مقوا رو به صورت عمودی روی خطوط قرار بدیم. از نوار چسب برای محکم کردن مقوا استفاده می کنیم و اونو به شیشه های تانک می چسبونیم تا ایستاده قرار بگیره. ما از این مقوا برای جدا کردن خاک آکواریومی از ماسه روشن استفاده می کنیم. این مقوا بعد از ریختن بستر، برداشته می شه اما این خیلی مهمه که الان درست نصب بشه تا ماسه و خاک به خوبی و درستی در جای خودشون قرار بگیرن.





از چند تکه سنگ استفاده می کنیم تا از محکم شدن مقوا کاملاً مطمئن بشیم. این خیلی مهمه چون ممکنه حین کار و پاشیدن خاک و ماسه، مقوا تکون بخوره.





بستر غنی شده به اسم Power Sand رو پشت پارتیشن مقوایی می ریزیم. مقدار مواد باید نسبت به اندازه فضای ما متناسب باشه. در این منظره ای که ما قراره درست کنیم، حدود دو سوم فضا، گیاهکاری خواهد شد. به همین دلیل من از شش کیلو power Sand استفاده می کنم.





حالا که کار ما با بخش عقبی تانک تموم شده، نوبت ماسه روشن هست. ماسه روشن رو در بخش جلوی پارتیشن و تانک می ریزیم. با ریختن این ماسه، پارتیشن مقوایی محکم می شه. حالا که کار پاشیدن ماسه و شن تموم شده، می تونیم سطحشون رو صاف کنیم.





حالا روی Power Sand ، خاک آکواریوم با مارک Amazonia می ریزیم. باید قطر این خاک به اندازه کافی باشه. اینجا ما در هر دو گوشه عقبی به طرف جلو، شیب درست کردیم.





از اونجایی که ماسه روشنمون کافی نیست کمی دیگه بهش اضافه می کنیم. حالا خاک آکواریوم و ماسه روشن، شیب طبیعی به دید بیننده می رسونن.





بعد از اینکه بستر رو هموار کردیم، مقوا رو برمی داریم.





حالا نوبت کار گذاشتن صخره هاست. اول سنگ اصلی (چپ) رو در وسط و متمایل به سمت چپ تانک می ذاریم.





حالا نوبت سنگ اصلی (راست) هست که از سنگ سمت چپی کمی کوچیکتره. هر سنگی برای خودش چهره داره که نشاندهنده شخصیت اونه. بهتره که بهش توجه کنید.





قراره ما در این منظره دو گروه سنگ در دو سمت راست و چپ داشته باشیم. ترکیب اصلی شامل سه سنگ هست. سنگ اصلی، سنگ فرعی و سنگ جانبی. اول سمت چپ رو کامل می کنیم. ما اینجا سنگ فرعی رو بعد از سنگ اصلی قرار دادیم و تصمیم داریم که گوشه سنگ اصلی رو کج کنیم.





حالا سنگ جانبی رو در سمت راست سنگ اصلی قرار می دیم. سنگ جانبی در کل این منظره نقش تعادلی بازی می کنه و عنصر مهمی هست. شما همه سنگ ها رو کمی باید در بستر فرو کنید تا جاشون محکم بشه.





حالا نوبت گروه سمت راسته. خب ما سنگ اصلی این طرف رو قبلا گذاشتیم. حالا سنگ فرعی رو در سمت راستش قرار می دیم. اون رو روی خط مرزی خاک آکوریوم و ماسه روشن می ذاریم.





در آخر، سنگ جانبی رو در سمت چپ سنگ اصلی می ذاریم. حالا گروه صخره های سمت چپ هم کامل شده و اینطور به نظر می رسه که آب از سمت چپ به طرف راست در جریانه. حالا کمی خاک آکوریوم در اطراف صخره ها بپاشید تا اینجوری به نظر برسه که صخره ها به طور طبیعی در بستر مدفون شدن.





من اینجا دارم خاک آکواریوم با مارک Amazonia رو اطراف صخره ها می پاشم. اگر خاک رو توی یه ظرف پلاستیکی بریزید، کارتون راحت تر می شه و برای اینکه دقیق تر کار کنید می تونید از قاشق چایخوری استفاده کنید.





این تصویر منظره بعد از پاشیدن خاک آکواریوم در اطراف صخره هاست. همونطور که می بینید، نمای عقبی تانک، ارتفاع بیشتری پیدا کرده. انگار حس پیوستگی رو در گروه صخره ها احساس می کنیم.





حالا اطراف صخره ها، گیاه Riccia رو که روی سنگ های فوجی نصب شده، روی خط مرزی خاک آکواریوم و ماسه روشن می ذاریم.





بعد از قرار دادن سنگ های فوجی (که روشون گیاه Riccia نصب شده) روی خط مرزی، سنگ های فوجی کوچیکتر رو هم در کنار سنگ های بزرگتر بذارید طوری که خط مرزی رو بپوشونن. گیاه Riccia روی سنگ های فوجی کوچکتر هم نصب شده.





قبل از شروع گیاهکاری، لازمه که تانک رو تا جایی که بستر زیر آب بره، آبگیری کنید تا کاشت گیاهان توسط انبرک راحت تر انجام بشه. برای اینکه گیاهکاری به شکل متناسب و متعادلی انجام بشه، مهمه که به توازن در کشت گیاهان توجه کنید. بهتره قسمت هایی رو که می خواید گیاهکاری کنید، با چوب بامبو علامت گذاری کنید. این کار برای شناسایی تقریبی محل کاشت گیاه ها بهتون کمک می کنه.





گیاه گلاسو رو در جلوی صخره ها می کاریم. این گیاه برگهای کوچیکی داره و بصورت افقی رشد می کنه و به خوبی بستر رو می پوشونه البته اگر مشابه شکلی که در تصویر می بینید، اونو بکارید.





حالا نوبت گیاه شمشیری tenellus هستش که باید بین صخره ها کاشته بشه. این گیاه هم بصورت افقی رشد می کنه و بستر رو می پوشونه و شکل خیلی طبیعی به منظره شما می ده. توصیه می کنم این گیاه رو بصورت انبوه توی تانکتون بکارید.





گیاه Eleocharis acicularis رو در عقب صخره ها می کاریم. این گیاه خیلی مناسب کاشتن در بخش وسطی تانک هست چون این هم افقی رشد می کنه و برگهاش بلند می شن.





در آخر گیاه Eleocharis vivipara رو در پشت گیاه Eleocharis acicularis می کاریم. هر دو از یه خانواده هستن ولی این یکی بلندتر می شه بنابراین برای بخش عقبی تانک خیلی مناسبه.





دیگه چوب های بامبو رو که برای علامت گذاری استفاده کردیم، از تانک در می یاریم و روی گیاهانمون با آب پاش، آب می پاشیم. حالا برگ هایی رو که به هم تابیده شدن با انبر از هم جدا می کنیم. یادتون باشه وقتی تانک رو ابگیری کردید حتما از ضد کلر استفاده کنید.





اینجا فیلتر رو نصب می کنیم. فیلتری که برای تانک 90 سانتیمون در نظر گرفتیم Super Jet Filter ES-600 هست که لوله ورودی و خروجیش، شیشه ای و نیلوفری شکل هست.





حالا زمان نصب سیستم Co2 هست. شیشه انتشار گاز رو اگر در بخش میانی تانک بذارید، خیلی موثر تر هست.





ما از Tower/20 و Co2 Speed Regulator برای تزریق گاز استفاده می کنیم.





مشغول اندازه گیری pH آب و میزان Co2 آب هستم.





حالا نوبت پایه چراغ هست که به راحتی به پایه تانک وصل می شه.





چراغ رو به پایه ش وصل می کنیم و تنظیمش می کنیم تا تراز باشه. ما اینجا بین چراغ و سطح آب، 30 سانتیمتر فاصله گذاشتیم.





اگر چراغتون تراز نیست حتما هر طور شده، ترازش کنید.





این تانک به تجهیزات ضروری مجهز شده. توصیه می شه از NA Control Timer برای کنترل اتوماتیک نور روزانه و تزریق Co2 استفاده کنید.





حالا بعد از یک هفته از کاشت گیاهان، می تونید رشد اونها رو ببینید.





بعد از دو هفته که فیلتر بیولوژیک کار خودش رو آغاز کرده، هنوز عملکرد فیلتراسیون کافی نیست و جلبک ها در تانک ظاهر شدن. این جلبک ها رو با سیفون تا جایی که می شه از تانک خارج کنید. از یه لوله باریک برای رها کردن میگوهای آمانو در تانک استفاده کنید.





گیاه Riccia رشد سریعی داره و نیازه که بعد از سه هفته، هرس کاری بشه.





بعد از سه هفته، گیاه شمشیری tenellus و گیاه گلاسو در جاهایی که انتظارش رو داشتیم رشد کردن. لازمه که خیلی زود اونها رو مرتب کنیم. همچنین روی گیاه Eleocharis vivipara جوانه هایی شکفته شده.



برخی از آکواریوم های تاکاشی آماتو

































منبع : وبسایت وزین راز بقا



http://www.adaaust.com.au : برگرفته از

با درود و سپاس فراوان : شهرام

0 نظر:

ارسال یک نظر